Vi provar - spånpellets

Idag kom då dagen, dagen då det skulle ske...
 
Nä jag skojja bara. Har länge tänkt prova annan strö i boxarna då jag varit så less på det vi haft. Vi har köpt spån från Solänget, vilket ska vara dammfri kutterspån, som istället har varit icke dammfri sågspån = att spånet ger 0 volym och man måste spåna som en galning, speciellt på hästar som Bosse och Conrad som skitar ner som bara den.
 
Nu passade vi på när andra ändå skulle ta hem mer spån på att köpa 1,5 pall med träpellets, vilket är ungefär samma som stallpellets, men lite mörkare och lite billigare. 
En säck kostar 43kr och det är 52st på varje pall och dom väger 16kg. Får se hur mycket billigare det blir, men det ska vara mer lättmockat, ta mindre plats på gödselstacken (i mitt fall i skottkärran haha) och ligga mer still.
Till en box behövde jag 4säckar och har planerat att det går åt 1 säck i veckan för varje häst. Kanske fyller på mer imorgon då jag, får se om det behövs.
 
Hade lite svårt att få kläm på hur mycket jag skulle vattna det, några pellets kulor blev kvar men tror de trampas sönder väldigt lätt.
Provade olika varianter av vattningen och den som funkade bäst var att fylla vatten i botten av skottkärran, i med pelletsen och sedan vattna mer, blanda och vattna lite till så allt fick suga åt sig.
 
Återkommer med lite mer utvärdering imorgon då jag har mockat med det för första gången.
 

Från spån 
Till träpellets
 

Fick även bära in resterande säckar då dom inte ska vara ute, var rätt tungt...
 
Vad har ni för strö? Vad tycker ni om det?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0