Jag har fina hästar

Jäklar vad det har svettats idag, 3 hästar tog till ridhuset för riktiga dressyrpass.
Först ut strax efter 10 red jag iväg med Bosse. Trodde dom skulle harva vid 11 som vanligt, så när jag kom till ridskolan bestämde jag med Annie att vi skulle rida ut strax efter 11. Dock var harvningen flyttad till senare, men höll planen ändå.

Hade som mål med Bosse idag att han skulle vara framme för skänkeln och ha ett driv i sig av sig själv. Inte behöva sitta och trycka på honom hela tiden. Jag behövde knappt göra något för gammgubben hade minsann farten uppe idag, blev snarare till att jag fick sitta och proa åt honom haha.
Han var dock jättefin, och när han väl har trycket i bakkärran så kan jag lätt plocka upp formen på honom. 
Idag tränade vi på förvänd galopp, skänkelvikning och avslutade med ryggningar och bakdelsvändningar.

Han var lite stum i handen från början tyckte jag, men det släppte mer och mer. Hade kunnat jobba mer på lösgjordheten idag, men jag tyckte han var så fin så passade på och glassa lite!

Där efter skrittade jag och Annie ut i ca 40-50min så Bosse gick totalt 1 och 40min haha, men det var ju inte så ansträngade ;)
 
Efter lunch sadlade jag på Conrad och red över. Det verkar som att polletten äntligen har trillat ner för den grabben. Idag var det nästan ingen gnisslande på bettet ö.h.t förutom efter vi hade galopperat.
Har började ställa lite högre krav på honom och sitter ned i traven. Har även börjar introducera honom för skänkelvikning i trav då det inte funkar förut med hans långa bakben, men nu har dom börjar komma på plats.

Sist (och minst) var det Lennarts tur. Har inte velat rida han i ridhuset förut för jag har kännt mig så stor på honom, men kan han bära mig i skogen så kan han bära mig i ridhuset också ;)
Vi tränade på att gå förbi en mycket farlig stövelväska som var parkerad i ridhuset, och annars så tränades det att gå på volt och ta skänkeln och tygeln. I skritten är han duktig, men lite stressad. I traven blir han ibland överambitiös och vill inte riktig ta stöder på tygeln utan knäpper av. 
Idag fick han därför galoppera lite i båda varven, (han har inte fått gjort det på länge då han blev rabiat för ett tag sen och ville bara galoppera med vagn och ryttare) och efter den galoppen sög han mycket mer på bettet.
 
Var så nöjd med mina fina killar idag!
Världens bästa arbetskollegor!
 
Sötpruppen Lennart
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0