Glad Bosse

Har varit lite nojjig för Bosse dom senaste dagarna. Han har tappat bakdelen väldigt mycket, främst i traven, bara känts spingig och inte riktigt fokuserad. 
Oftast springer hästar av tre orsaker
  • Dom har ont
  • Dom är pigg
  • Dom är svag 

Efter att Maria var här i söndags och red honom så tog jag tag i saken och ringde ner till PH i måndags och rådfrågade. Han trodde inte det var gaffelbandet, utan gav mig tipset att longera honom och studera bakbenen noga.
Sagt och gjort, imorse tog jag ut och snurrade han några varv på stallplanen, han rörde bakbenen exakt likadant. 
Lite släpande med innerbakben, men när det blev det yttrebakbenet tryckte han från fint, och det var samma rörelsemönster på båda bakbenen.

Så då tog jag tag i nästa sak Per rekomenderade, se om det bara är energi.
Red ut med Bea och det var full fart på grabben idag, tappade inte bakdelen en enda gång och för första gången på nästan 4månader fick han sträcka ut i större galopp under en kortare bit och han var så lycklig!

Ska nu prova ställa lite högre krav på honom och be han aktivera bakbenen, rida lite "hårdare" och svårare övningar och se om jag kan få han att slappna av och komma igenom sig lite mer. 

Vi får väl se hur det går!
 

Bosse hade en gul bläs dagen till ära
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0