Ur arkivert Juni 09-11

27 Juni 2009
Nu var det ytterligare ett tag till sen jag skrev, men man orkar inte riktigt göra det nu när det är så fint väder ute, då känner man ju sig nästan dum.

Senaste nytt är väl att Bosse har skaffat sig en ny flickvän ute på betet. Gulemoa, som är min pappa fyra åriga kallblod. Adrienne är helt utstött, men tack och lov har Pepito flyttat dit nu så hon kanske får lite kärlek.

Adrienne har dessutom hunnit vara halt, vet inte riktigt hur det är med henne nu..

Jag och Rebecka har haft en rolig badstund.. Först bockade Adrienne av Rebecka i vattnet, då skulle jhon bada lite med henne för hand, men Rebecka for ner i dyn vid vassen och Adrienne gled också ner så hon stegrade sig och kom loss, då skulle jag rida och ta fast Adrienne.. Precis när jag fått fast henne försvinner hela Bosse ner i dyn så vi går omkull.
När vi både två kommer upp är vi lika bruna.... Haha, så äckligt! Men det gick bra.

Har även tävlat på ÖOR, andra omg av sommarcupen (jag var inte med första), hoppade 1m och 110cm. 
I 1m hade vi två nedslag, men han var ändå jättefin och kom rätt på varenda hinder så jag var jättenöjd!! Sedan i 110cm hade vi asdålig ryyyytm i början på banan för Maria krävde mycket mer galopp, kom till omhoppning där, men rev ett hinder för jag fick inte igenom vänster sidan, men jag var trots allt nöjdare med 1m, trots att alla andra tyckte 110 var bättre... Nästa gång ska jag gå på känsla..

Nu ska jag väcka min pojke och sedan ska vi åka och äta middag hos mamma!
 


8 Juni 2010
Har absolut inte glömt att skriva om helgen, bara inte hunnit!

Tävlade iaf i lördags i Kramfors. Var rätt nervös eftersom det bara var jag, mamma och Anders som skulle åka, men hade fixat allting på fredagen så vi åkte från ÖOR vid 9 och var framme runt 10 tiden, då skulle dom precis till att starta andra klassen och jag skulle rida tredje och fjärde.

Tillslut var det äntligen våran tur, han var jättefin på framhoppningen och hade som mål att hålla honom lugn genom hela banan. Han var så himla fin, men lyckades peta andra hindret, vilket inte gjorde något eftersom han var jättefin, han tyckte nog det var lite lågt.. Haha!

Sedan var det dags för 110 och han var så hiiiiiiiimla fin på framridningen!
På framhoppningen var han lite mer "nervös" av sig och fick inte riktigt igenom sprången på oxern då det hela tiden var folk ivägen..... Men avslutade med ett bra, jag brukar ha i tänk att hoppa fram ca 4gg på lilla och sedan 2gg på oxern och 2gg på räcket, just för att inte nöta och för att han ska orka.

Inne på banan la jag in en bättre galopp iaf, för det var lite det som hade saknats i 1m och vi fick runt felfria.
Kände hur trött han var på slutet av banan med andingen, men bjöd ändå. Kom placerad 5:a och så himla NÖJD! :)
 



9 Juni 2011

Jag har blivit väldigt fast vid mentalt tänkande och tror det framför allt det kommer ifrån att jag är en människa som gillar att tänka, ha åsikter, uttrycka mig och har väldigt lätt att visa känslor.

Mentala tänkandet gör att jag har något att fokusera på när jag är nervös, innan tävling och jag har känt att det faktiskt hjälper.
Man ska te.x ta tre djupa andetag när man känner sig nervös, förut trodde jag absolut inte på det, men nu gör jag det nästan automatiskt när jag känner hur det kittlar i magen.

Jag har även alltid varit väldigt negativ med tankar på tävlingar och alltid tänkt "Vi kommer att riva minst ett hinder!"
Men efter tävlingen i Kramfors förra året då min mamma vad med sa hon; Du måste tänkta positivt och inbilla dig själv att ni ska gå felfritt.
Såklart tyckte jag att det var skitsnack, men tog ändå och försökte se framför mig hur vi gick dubbelnolla.
- Vad gjorde vi? Jo nollade både grunden och omhoppningen och blev placerad!

När jag dessutom har börjat följa med Jennie och Maggan ut på tävlingar så förstår jag hur viktigt det här mentala tänkandet är.
Att hela tiden vara positiv och må bra själv, är en känsla som följer med en in på banan och kan påverka hela sin ritt.

Det gäller att fokusera på sin uppgift, se framför sig när man utför den, och även göra allt för att fullfölja sitt mål.
Hjärnan är rätt lätt att lura, men det gäller att vi själva tror på det vi vill att vi ska genomföra.

Tänker man "Det här går inte" så är man redan där fel ute, då hjärnan inte kan ta till sig ordet inte.

Saker jag tänker på innan jag tävlar:
- Sätter upp ett mål som är rimligt och som jag vet vi kommer klara av.
- Försöker peppa igång både mig själv och hästen under framridningen så vi tycker det är roligt.
- Innan jag går in på banan försöker jag att se oss hoppa banan tillsammans.
- Och precis innan jag går in peppar jag igång mig själv

- Det jag dessutom behöver är peppning av människorna som är runt omkring mig. Att dom är positiva och hejar på oss från start till mål.
Vem älskar inte att höra "Kom igen!" när man kommer till omhoppning?

Något jag även har läst om är att man ska ha gärna ska ha en segerchest, då kan hjärnan sedan koppla ihop den chesten när som helst och det kan göra att man känner ett lyckorus.

Fler tips och råd:

1. Ta fram målbilder
2. Ta bort ordet "inte" i kommunikation med dig själv
3. Sätta upp mål mot dig själv som du kan påverka
4. Självinsikt
5. Lika attityd vid träning som vid tävling
6. Lär dig hämta återhämtning och energi 
7. Ett moment i sänder
8. Lika attityd till alla väder
9. Säg ofta till dig själv "Jag kan bara göra mitt bästa"
10. Förse dig med bra tränare
11. Hjälp varandra
12. Ha ett positivt tänkande
 
 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0