Gårdagen

Igår blev det på morgonen trimm av två fina hästar.
Först red jag Bosse tillsammans med Maria och Sammy. Vi började på plan, men den var så hård efter allt regnade att vi gick till gräset istället. 
Hade inte direkt någon plan med passet utan ville mer bara känns på honom lite. Satt fast i vänster tygeln, men var pigg och glad. Gjorde mest en massa övergångar och jobbade med enkla byten. Han blev mycket bättre på slutet och det var härligt att känna att han hade så mycket energi. 

Efter det red jag Graphic för Maria. Hon var först väldigt sur på oss som tvingade henne att skritta långsamt och göra framdelsvändningar, men efter ett tag släppte det, och hon blev riktigt fin. Vi jobbade mycket med att öppna och minska volten och acceptera skänkel. Jag var helt slut efteråt. Det är verkligen inte lätt häst, för det krävs så himla mycket ben, men hon är rolig att rida. Sedan är det ju lite mer speciellt att rida ston än valacker som jag är van vid. Man måste smöra mycket mer för att ha stoet med sig ;)

Sedan på kvällen körde jag Manfred medans Rebecka red Faxen och det är bästa gången hitentills. Han skötte sig exemplariskt! 

När vi var klara så tog jag tag i att byta gipsen Bosse nu har i hovarna. Har har tydligen strålröta på 3 hovar, men jag har nu fått jättebra hjälp, så var ca var 3dag, tvättar man rent med 70% sprit, sedan doppar man gipsbandage i spriten och trycker ner i stålfåran. När gipset torkar så trycker det ut stålen så det kan komma in mer luft, samt att spriten håller rent. Var lite drygt att göra det, men gick betydligt snabbare än vad jag hade trott. 
Kan skriva mer om det nästa gång jag ska byta.

Idag ska vi hoppa Sammy och Bosse och Rebecka ska fota, så ni kan ju faktiskt få förvänta er lite nya bilder!
Ska även rida ut en sväng på Grallan hade jag tänkt. Annars är det rätt lugnt i stallet.
 

Grallan chillar
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0