Tisdag 26/2

Idag har det varit fulla puckar.

 

Började dagen med utläpp av hästarna, stalltjänst, hade sedan två lektioner.

 

När jag var klar med lektionerna hoppade jag lilla Sune som det ännu inte har sjunkit in att han faktiskt måste lyfta på benen för att ta sig över hinderna. Dock var ju detta första gången som han blev hoppad uppsuttet så jag ska ändå vara nöjd att vi kunde ta oss mellan hinderstöden i alla fall.

 

Fina Sune under gårdagen ritt!

 

Lunchade sedan hästarna och även mig själv och passade på att mocka åt Sammy på lunchen.

 

Hade intag av hästarna och red sedan Symphony som var väldigt stel från början men blev riktigt bra bara efter en liten stund. Jobbade mycket med övergångar och tränade också lite enkla byten då galoppombyten är på programmet att lära honom. Byterna fungerar ganska bra från höger till vänster men åt andra hållet byter han inte riktigt på hjälpen.

Jobbade alltså med att han skulle bli lite kvick och framför allt bära sig genom övergångarna och inte dyka på näsan.

 

Jobbade sedan lite på kontoret och gick sedan ned och longerade unghästen Balanz då Kerstin som rider honom var borta och tittade på nya ponnyer till ridskolan.

Han skötte sig jättebra och jobbade på riktigt fint.

 

Efter jobbet red jag lilla 3åringen som håller på att förberedas mot treårstestet. Han skötte sig riktigt bra idag och var positiv och försökte inte bocka av mig denna gång.

 

Avslutade dagen med att jag skulle hoppa Sammy vilket blev rätt kaotiskt. Det var helt tom i stallet när jag gick in och red fram. Skulle precis börja hoppa och då kom halva stallet in i ridhuset kändes det som. Frågade om jag bara fick hoppa något spång innan jag gav mig vilket gick bra för alla.

Kunde dock inte koncentrera mig när det var så mycket folk och red som en kratta helt enkelt. Hästen är ju helt underbar dock!

 

Åkte efter stallet till granngården för att köpa b-vitamin, lite hinkar och annat nödvändigt.

Sammy har stora problem med skav överallt just nu och jag hoppas att b-vitaminen ska hjälpa tillsammans med ett medel som man ska kunna spraya över de känsliga ytorna.

Aja det är bara att hålla tummarna att det fungerar. Någon av ni läsare som har bra tipps på motverk av skav?

 


Kommentarer
Postat av: Åse

Frodo får också skav överallt. Just nu har han skav uppe på ryggen av schabraken och sporrskav. Vi har lånat ett renskinn av Noomi som vi rider med just nu.

När vi haft hästar som fått bogskav av täckena så har vi sprayat pälsglans på bogen, så täcket ska glida lättare. Hjälper litegrann i alla fall.

2013-02-27 @ 11:00:58
URL: http://teamtoyra.se/?page_id=64
Postat av: Malin Österlund

Stöckeponnierna har nån form av underpyjamas som går runt halsen och över bogarna för att förhindra täckskav på bogarna.

2013-02-27 @ 11:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0