Våga variera!

Idag blev det barbacka premiär på Sammi vilket gick jättebra.

Jag tycker att det är bra om man kan växla mellan olika sadlar (hopp och dressyrsadel) eller att som i detta fall rida barbacka då jag endast har en sadel till honom än så länge.

 

Sadeln som jag har fått med är super skön men jag tycker alltid det är bra att växla vare sig det är utrustning, träning eller underlag.

 

Precis som att rida med olika sadlar så väljer jag ofta att rida med olika bett och nosgrimmor. Behöver inte alltid vara så stora skillnader utan det kan vara så lite bara som att det är ett annat material på bettet.

 

Med underlag så växlar jag gärna mellan att rida på mjuka underlag som sandvägar eller i ridhus men det är faktiskt också bra att ibland rida på hårda underlag tex som hårda grusvägar eller asfalt så länge man då håller hastigheten till skritt.

 

Träningen ska också växlas inte bara mellan hoppning, dressyr, uteritt, träning från backen utan också ha ett mål eller en tanke bakom varje träningspass. En uteritt kan tex vara backträning, långkondition eller intervallträning. Ett dressyrpass måste inte vara på ridbanan utan kan lika gärna vara ute i skogen men huvudsaken jag har en tanke på vad jag behöver lägga fokuset på.

 

Jag tror mycket på att ha ett växlande arbete gör hästarna hållbara och förhindrar förslitningar.

 

Hur gör ni med era hästar och träning?


Här är Erik som i sommras fick gå några pass i sandtagen ibland.
Trist just nu är dock att det är alldeles för hårt i backen än att göra så mycker mer än att skritta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0