Idag var jag hoppryttare igen.

Började med att hoppa Bosse på morgonen som hade fått övernatta på Vännäs ryttarförening.

Det är så mycket enklare att vara dressyr ryttare för då slipper man bära runt på alla dessa bommar.

 

Red ute i deras nya ridhus som det faktiskt var rätt bra underlag i.

Bosse verkade då trivas där då det inte är isolerat och alltså lite kallare, jag trivdes mindre bra då det var -13 och blir ännu kallare där inne.

 

Så här såg övningen ut som vi hoppade. Visst är det snyggt valv på det nya ridhuset?

Värmde upp honom och han kändes mycket mjukare och smidigare än gårdagen. Han lyssnade riktigt bra och var riktigt fin att rida.

Började sedan travhoppa fram och han var väldig lydig och fin och jag kunde till och med jobba honom i form fram till hindret och han väntade kvar och travhoppade faktiskt. Han brukar annars jämt försöka lägga in en galopp språng på slutet för att göra det enkelt för sig.

 

Hoppade sedan fram på tre studs i taget genom att komma in på en båge från x och hoppade ut mot kortsidorna. Gjorde detta i båda varven och var noggrann med att han inte skulle få falla till vänster som han gärna gör ibland. Vänstervarvet var riktigt bra men då han är lite svag i högersidan vill han gärna gå iväg när jag rider i högervarvet.

 

Hoppade sedan alla studs tillsammans med tre studs ett galoppsprång och sedan tre studs igen. Han hoppade riktigt fint men hade mycket mer motor idag än vad han hade igår så ibland är det svårt att kunna hålla rytmen över studsen då han gärna små ökar lite.

 

När jag hoppat klart red jag lite dressyr en kort stund då jag hade ett så otroligt tryck i honom, varför kan han inte alltid vara så när jag ska rida dressyr?

Det är som att sitta på en ferrari som bara spinner, man behöver bara vända upp på en diagonal och trycka på så känns det som ett jetplan som startar, oj vilken känsla.

 

Nu ska han få komma ut i skogen en sväng imorgon då han idag visade att han inte var trött utan hade mycket energi kvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0