Att vara instruktör

Idag var vi igång med att ha After work och After school på jobbet så de friska hästarna äntligen får börja sättas igång lite. Alla vi i personalen håller tummar och tår att vi inte har allt för många veckor kvar nu innan vi kan starta upp ridskolan igen.

 

Det var i alla fall otroligt roligt att ha lektion igen och jag tror att både vi instruktörer och hästarna var glada att ha några elever tillbaka.

 

Det är fantastiskt roligt att vara instruktör med inte heller det allra lättaste. Det har jag och Johanna D pratat om nu under senaste veckorna när vi har haft hand om instruktörsutbildningen för vikarierande instruktörer på Hippo.

 

För en instruktör så gäller det att ha:

 

  • En bra planering och tiddisponera

    1/4 till Uppvärmning, 2/4 till Huvudövning och 1/4 ska vara till avslutning

     

  • Man ska ha en röd tråd och ett klar mål med lektionen men dock alltid ha en plan B om man ser att övningen inte fungerar (tex om hästarna är för busiga för att kunna träna fattningar)

     

  • Det ska användas rätt språk och man ska se alla och ge lagom mycket allmänna och individuella ridinstruktioner. Det gäller också att kunna ge kritik i en positiv anda.

     

  • Vi ska alltid tänka på vår placering så att vi kan se alla och att alla hör oss.

     

  • Vårat mantra är alltid VAD-VARFÖR-HUR och VISA-INSTRUERA-ÖVA. Vi ska försöka tillgodose all inlärning vare sig man är kinestetisk, auditivt eller visuellt

     

  • Vi ska försöka hålla lektioner så pass att ryttarna alltid känner att de har fått lära sig mycket och jobbat hårt. Hästarna däremot ska ha jobba så lite som möjligt för att kunna vara hållbara i många år framöver.

     

  • Vi ska vara inspirerande, kunniga, säkerhetstänkande, pedagogiska och så pass mycket mer som jag skulle kunna rabbla upp.

 

Det är inte enkelt att vara instruktör men ett ordspråk som jag har tagit med mig från min lärare från Strömsholm är:

 -Man LÄR så länge man har ELEVER! 

Detta stämmer allt så väl och man kan alltid bli bättre som instruktör. Att vara inspirerande är framför allt ett ord som jag tar med mig.

 

Jag älskar att ha lektioner men då jag var yngre tyckte jag det var väldigt svårt att få respekt från äldre ryttare även fast jag i många fall hade större erfarenhet. Det var också svårt för mig att acceptera att man faktiskt inte alltid kan vara omtyckt av alla.

Som tur är så förändras man lite med tiden och även fast kanske inte alla älskar en så hoppas jag i alla fall att mina elever tycker om mig som instruktör.

 

Har ni någon gång tränat för mig och hur var det i så fall?

Är det någon instruktör som ni tycker är fantastiskt bra och i så fall varför?

För alla de som är intresserade att bli instruktör så rekomenderar jag till att ta alla tillfällen som ges att utbilda sig.


Själv hoppas jag på att kunna komma tillbaka till Strömholm i sommar men drömma kan man ju då min hoppning är nästan obefintlig just nu.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det här vet du redan att jag tycker, men skadar ju inte att upprepas haha. :) Jag tycker att du framförallt är en bra instruktör för att man märker att du är genuint intresserad av att hjälpa dina elever och alltid ser till möjligheterna istället för begränsningarna!

2012-02-27 @ 23:13:24
URL: http://lindbergl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0