Att vara realistisk

Tycker det är tråkigt att gå in på hastnet nu för tiden och kolla sig runt, folk som har drömpriser på sina hästar, när dom inte alls är värda den summan längre.

Just nu är marknaden låg och få som köper häst, men många som säljer, p.g.a av lågkonjekturen.
Hade man haft pengar så är det nu man hade haft bäst chans att hitta en fin häst!

Kan inte säga om jag blir glad eller ledsen när jag hittar folk som faktiskt är realistiska som lägger ut hästarna för ett lägre värde än vad dom är värd, men faktiskt ett pris som dom skulle kunna säljas för.



Kolla bara den här fina hästen, 8år gammal och har fina meriter och som man kan se både på bilden och filmen så är det rädd om sig och har god ridbarhet!
Den ska dom ha 130.000 väldigt rimligt kan jag tycka i dessa tider då nästan ingen vill köpa, men kollar man då på andra så kan dom sälja sin 13åring som bara gått 110 för över 100.000

Det går inte ihop för mig, kollar man som försäljare inte vart priserna ligger?
Spelar ingen roll om att du för 5år sedan skulle kunnat sälja en sådan häst för det priset, det går inte i dagens läge.
Och framför allt måste man räkna med hästens ålder i priset.
Nu handlar det inte om att "luras" för att priset är så lågt, priserna är låga för tiden är sådan.

Men inte skulle jag som köpare vara intresserad att köpa en 110's häst för 110.000 om jag hittar en som gått 125 och är 5år yngre, aldrig!
Det är dags för oss hästägare att inse fakta att vi inte kan ta ut några drömpriser på våra hästar, inte nu iaf, inte med den här ekonomin.

Kommentarer
Postat av: Annie

Håller med, det är helt jävla sjukt hur priserna på dagens marknad är. En av de hästarna vi kollade på hade gått 130 cm med 8 fel, var 8 år gammal och GICK INTE ATT RIDA i dressyren alls. Tänk dig att det var som om att sitta på en 3 årig travare mot hindren. Denna skulle de ha 130.000 kronor för - vilket vi fick veta EFTER vi provridit... Innan hade de sagt 80.000 (men det hade gått så mycket framåt i sin utbidlning.......).

Sedan är det så att många idag sätter överpriser för att de själva tror att de "är så himla duktiga". Många gånger tror jag det handlar om okunskap, att man bara sätter ett pris och hoppas att den som köper hästen inte har koll på marknadens priser. (Du förstår hoppas jag).

Sedan finns det ju dom som släpper iväg sina dyra hästar till de som de anser passar hästen bäst till ett lägre pris- SÅDANA ägare önskar jag var de enda som sålde hästar i dagens samhälle! Att köpa häst är bland det svåraste som finns då i princip ingen häst/ägare är fläckfri och denna sport handlar bara om pengar = ALLA ser hästarna som pengar in/pengar ut. Hatar det med denna sport!

2011-11-18 @ 13:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0