Söndagens ridpass

Jag minns knappt vad jag gjorde i söndags, nä jag ljuger bara.

Först red jag Bosse tillsammans med Hanna på Blixten. 
Hade byggt upp en cavaletti bana som satt som handen i handsken för dagen, bara låga hinder och mycket bara att hitta flyt.


Fina paintskills
Längst till vänster - studds, mitten - travbommar tre halvt upphöjda
Höger - S-båge

Vi började med att rida trava och lägga volter runt hindrerna på S-bågen, väldigt bra att få hästen runt hjälperna och Bosse kändes kanon här.
Sedan började vi göra lite skänkelvikning in mot travbommarna, red över dom med varannan nedsittning och varannan lättridning, och sedan rakt fram efter. 

Nästa övning var S-bågen som jag tog med efter Maggan Bäckström träningen.
Vi började med att hoppa och lägga volter emellan, sedan red vi hela bågen och avslutade den med att hoppa rakt fram på alla hinder. Riktigt rolig övning faktiskt som man kan variera till oändlighet.

Avslutade med att hoppa studdsen, eftersom det var rätt trångt så Blixten skulle få plats så fick Bosse trava in.
Jättenyttigt eftersom man tycker travahoppa är jättejobbigt, men han gjorde ett superjobb hela passet.
Han var lätt och fin i handen och hade bra känsla mot hindrerna.
Vi hoppade inte högre än 50cm den här dagen, men det var perfekt!


Efter Bosse så red jag Erik.
Har inte suttit på honom på kanske 2-3månader men han var väldigt pigg och fin. 
Gjorde inte så mycket lösgörande utan försökte bara ha honom på bra humör hela tiden.
Travade över bommarna med honom, vilket han gjorde kanon, sedan skulle jag köra galoppbommar, då jag hade lagt ner studdsen, men kom ihåg hur dålig han var på dom ;)

Gick över och hoppade ett litet plank på ca 40cm fyra gånger med honom, två gånger i trav och två gånger i galopp och han var jättefin, pigg och glad och sög på hindret, så gav mig sen eftersom han inte hoppats på jäääättelänge :)

Fina hästar den här dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0