När jag kör transport

Så försegår det en hel del i mitt huvud.

  • Jag försöker alltid tänka mig som att det är jag själv som står i transporten, och hur skulle jag då vilja åka genom svängar och när transporten stannar.

  • I svängar försöker jag köra så långsamt och så mjukt jag bara kan, allt för hästens bekvämlighet. 

  • Skarpa kurvor och liknande försöker jag kapa av lite så att det ska bli en mjukare sväng, struntar i om det betyder att köra över mittlinjen, så länge det inte kommer mötande trafik.

  • Gupp ska man ta det extra lugnt i, både för hästens och ens bil skull, annars kan det "slå igenom".

  • Tänk på att alltid bromsa i god tid, helst motorbromsa och alltid hålla en bra avstånd till bilen framför eftersom du inte kan tvärnita.

  • Kör aldrig fortare än 50km/h dom första 10-15min för hästen skull.

  • Undvik att köra på dom vita linjerna med hästtransportens däck.

  • Är vägen fri och du har fri sikt både fram och bak, lägg dig gärna i mitten av vägen, dels för att vägen oftas är bättre där, men också för att ha större chans att undvika viltdjur som kan dyka upp.

  • Ignorera alla trafikanter bakom dig. Du kör laglig när du kör 80km/h och dom andra får vara hur irriterad dom vill.



Jag har även fått ett tips om lastbilar ligger och trycker upp i "arslet" bakom dig när du kör transport och du känner att din häst blir orolig kan du helt enkelt sänka farten till dom måste stanna. 
Du gör tekniskt sett inget fel, utan det är dom som uppförsig vårdslöst i trafiken och åker dit på det om du ringer polisen.


Jag älskar verkligen att köra transport, och att backa och hamna i lite svåra situationer tycker jag är typ det roligaste som finns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0