Olika strötyper


Halm är bra för att hästarna ska egentligen alltid hållas sysselsatta och kunna pillra och äta lite när dom vill, sedan är det väldigt mjukt för dom.
Problemet är att det är väldigt svårmockat och är inte optimalt om man vill spara tid. Dessutom tar det mycket plats.


Torv ska ha bra uppsugningsförmåga och därför göra det lättmockat.
Dock tycker jag det blir så otroligt mörkt och trist i stallet, också är det svårt att se skiten om hästen sprider runt det.


Kutterspån är väldigt lätthanterat och suger upp bra.
Det är dock svår att skapa bädd med det, och man behöver mycket spån för att få rätt mängd till en mjuk bädd.


Sågspån dammar mindre än kutterspån, lite tyngre att mocka, men funkar bra till bädd.


Tidningspapper hade vi när vi bodde i Sidensjö eftersom det inte dammar något.
Det har bra uppsugningsförmåga, men är inte så lättmockat, behövs mycket för att det ska bli behagligt och det är väldigt dyrt.


Halmpellets har jag ingen egen erfarenhet av förutom att jag såg att dom skulle börja testa det när vi var nere på Strömsholm. Tydligen ska det ha en bra uppsugningsförmåga och vara lättmockat, men jag tycker inte det verkar lockande att ställa in hästen på det när det är nytt, ser ut som kraft ungefär och känns rätt halt.



Just nu står Bosse och resten av hästarna på sågspån, med lite kutterspån under eftersom det precis har kommit nytt. Jag tycker det funkar bra, och det blir perfekt när dom trampat på det lite så blir det nästan som bädd, utan att man har skapat en, så dom får inga liggsår.


Vad har ni för typ av strö?
Fördelar nacktdelar?
Önskar du hade ni hade något annat?
Har ni bädd eller inte?
Mockat ni på något speciellt sätt, med vallar, eller en hög i mitten o.s.v?

Kommentarer
Postat av: RD

Vi använder pellets som "vanligt folk" använder till att värma upp sina hus med. :)

In med x antal säckar i tom box, sprid ut och vattna. Inte så det blir sjö/gegga, men så att pelletsen suger upp lite vatten så de faller sönder och blir som fint fint spån. Låt torka och där har vi vårat boxströ. :)

Fungerar riktigt bra faktiskt och verkar vara hyfast billigt.

2011-03-23 @ 17:10:43
Postat av: Lollo

Jag har bädd åt mina hästar och gör själva bädden av torv, som dom får stå på och trampa till under ca en vecka innan jag fyller på med kutterspån. Det gör att bädden blir jätte bra och det blir ljust och fint med spånet ovanpå.

Torven ligger kvar under eftersom dom först får trampa till den, så det håller sig ljust också om man inte har någon som förstör bädden då.

2011-03-24 @ 14:08:11
URL: http://blog.st.nu/ungaryttare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0