Åsiktsinlägg - Rollkür

Dags för det oerhört känsliga ämnet rollkür, eller med lite förfinade ord "Low deep round":
Jag har egentligen ingen större erfarenhet av denna träningsmetod, men har ändå besämt mig för att vara emot det.

Tänk er själva att blev ihopdragen och pressa ner nacken mot bröstet. Det blir inte en trevlig känsla vi känner. Att vi dessutom begränsar hästarnas synfält gör det inte bättre.

Varför rids då rollkür?
Jo för att stretcha igenom hästarnas rygg och nacke.
Dock görs det på ett sådant sätt att du med våld drar in nosen mot bringar, eller bogen.

Jag skiter ifall världseliten använder den här metoden och lyckats gå och vinna på det.
Tänk förr i tiden, då fanns det inga jäkla metoder om hur hästen skulle rida eller dras ihop, och hästarna höll iaf.

Ridsporten ska hela tiden ta fram nya saker och göra allt modernt, jag menar att det inte är något fel i det, men det får inte gå till överdrift att vi börjar välja framgång framför hästarnas välbehåll.
Vad hände med att rida hästen lösgjord med öppna/sluta, skänkelvikning och volter, övningar som har fungerat i flera år, medans rollküren som kommit nu på slutet inte visat vad det kan få för påverkan på hästarna i framtiden.

Jag menar självklart inte att alla nu ska få panik bara för att hästen drar in nosen mot bringan av sig själv, eller går bakom lodplan. Det kanske inte är optimalt, men det visar bara hästarnas svagheter och det är ett sätt att försvara sig för att dom inte orkar.




Här är en video ni kan kolla på, det är lite väl extremt vissa delar på den, för jag
kommer aldrig börja rida utan träns och sadel bara för att det skulle visa att jag
och min häst har tillit.

Ska vi prata riktigt kärlek till hästarna borde vi inte ens rida på dom, för dom var inte skapta för det egentligen, men vi har avlat fram dom till de dom är idag.

Hästar är djur som vill arbeta och det är bara sanning.

Kommentarer
Postat av: Rebecka w

Håller med dig, det är fan hemskt

2011-03-16 @ 16:31:09
URL: http://rebeckawiklund.devote.se
Postat av: amanda f

jag såg en video med anky då hon pratade om rollkur, men jag tycker att det är stor skillnad på att rida hästen lösgjord än att med våld tvinga den gå i en onaturlig ställning :/ så himla trist att nästan ALLA stora ryttar tillämpar denna teknik, DÅLIGT! snacka om att utnyttja ett sådant lojalt djur...

2011-03-17 @ 06:42:23
URL: http://chandola-lola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0