Åsiktsinlägg - Hästmobbning

Ett ämne som inte tas upp så ofta är när hästar blir mobbade.
Både barn och vuxna blir mobbade, i skolan, på jobbet, stallet, men har vi någonsin tänkt på att vi faktiskt mobbar hästarna när vi säger att dom är tråkig, ful, dum ect.

Jag fick senast igår hör om en tjej som inte vill rida en häst för den var en fjording korsning.
Hon stod hellre över lektionen om hon inte fick byta till en "riktigt häst".

- Ursäkta? Vad sa du?
En RIKTIG häst?

Jag trodde alla hästar som hade fyra ben med hovar, man och svans, och ett huvud framtill och en rumpa baktill var en riktig häst, men det verkar finnas låtsas hästar?

Jag har klickat runt lite på olika sidor och läst om hur folk i inackorderingsstall har mobbat vissa personer för att dom har haft en viss ras.
Hur dom spänt upp spännen på täcken och tömt skiten från skottkärrorna i hennes box.

Så här får det inte gå till!
Nu tror jag inte att det här är lika vanligt i norra sverige som i södra, men nu får det vara nog.
Vad är det för sjukt samhälle vi lever i, där vad man har för hästras spelar roll vilken status man har.

Spelar ingen roll vilken ras, varenda häst är en individ. Spelar ingen roll om det är ett varmblod, shettis, halvblod, arab, fjordning eller korsning - varenda häst är unik. Precis som vi människor.
Sedan kan inte hästar tänka på samma sätt som vi människor gör, men det blir fortfarande mobbing, där dom som är utsatta inte ens kan försvara sig.

Hästkulturen är en sjuk, sjuk, SJUK värld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0