Åsiktsinlägg - Hästar i trafiken

Ett ämne som jag verkligen brinner lite extra för är just hästar i trafiken.

Vi börjar med vad det står i lagen:

  • Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
  • Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
  • Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
  • Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
  • Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel  
    - där barn finns på eller vid vägen 
    - vid möte på smala vägar 
    - i skarpa kurvor och 
    - vid backkrön.
  • Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
  • Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.
  • Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.



  • Punkt 1, som jag fetmarkerade är väl egentligen det jag vill gå in på.
    Vi har lika stor rätt som alla andra att färdas efter vägarna, sålänge det inte är en motorväg, privat väg eller liknande.
    Det står här klart och tydligt att andra fordon ska iaktta omsorg och varsamhet, vilket är något jag nästan aldrig ser till längre.

    Där vi står nu finns det ridvägar, men det är svårt att ta sig till dom på vintern då det blir för mycket snö på den vägen vi oftast använder, därför tvingas vi att ge oss ut efter vägen för att komma dit vi ska.
    Det är ingenting som händer dagligen, men några gånger i veckan.

    Det som dock gör mig så sjukt j*kla irriterad är att folk inte sänker hastigheten, utan bränner förbi i 70km/h om inte snabbare. Inte bara att vi går efter vägen, men det är en smal och krokig väg, så vad som helst kan hända bakom nästa krön.

    Hade vi varit en älg hade alla smygit förbi eller stannat, för älgar är oberäkneliga och vem vill krocka med en älg?
    Ja - det kanske ska förklarar för alla dom är efterblivna bilisterna, att krocka med en häst - är som att krocka med en älg.

    Vi har lagen på våran sida om att vistas ute efter vägarna och att bilisterna ska sänka farten.

    "Viktigast vid möte med häst är alltså att som lagen säger,
    hålla tillräckligt låg hastighet så att du kan stanna om en orolig situation uppstår. Det är förbjudet att köra mellan och splittra en grupp hästar - eftersom de är flockdjur kan den situationen bli farlig. Det är viktigt att komma ihåg att hästar kan bete sig oberäkneligt. Beata Thafvelilin på Hästgymnasiet säger att det kan ligga en påse på vägen som blåser till och skrämmer hästen så att den kastar ut i vägen."

    "Jäkla hästar, dom skiter ändå bara ner, dom har ingenting ute efter vägen att göra"
    - Nämen, men cyklar då? Barn, gångare, löpare, barnvagnar, mopeder, inlines, skatebord - då har inte dom heller någonting där att göra.

    Jag skulle inte ha något som helst emot att plocka upp efter min häst om folk saktade ner och körde 20km/h förbi mig och min häst, men så länge dom inte visar mig hänsyn tänker jag inte heller göra det.
    Bilister som bränner förbi i 70km och inte ens håller ut på andra sidan av körfältet, fy fan.


    Varför ska jag behöva sakta ner till 30km/h när jag kör förbi skolor, när ni inte ens saktar ner för mig och min häst?


    Kommentarer
    Postat av: Pernilla

    Mycket bra inlägg! Håller med dig i varenda ord. När jag är ute längs vägarna (läs de få ggr) så försöker man visa hänsyn; skritta förbi människor, djur etc och sparka ner skiten i dikena. Men inte fan visar alla andra någon respekt för oss! Det har hänt ett fåtal ggr men det är nog 1 på miljonen...

    2011-03-30 @ 10:54:48
    URL: http://horseinspiration.blogg.se/
    Postat av: Tess

    Mycket bra inlägg, ska länka till det när jag kommer hem! Men fy vad otäck bilden var!! Känns nästan som att man var där själv o på nått sätt kan förstå ägaren (?) som sitter brevid. Fy fan va hemskt!!! :(

    2011-03-30 @ 12:44:29
    URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
    Postat av: Lamia / VINN BENLINDOR FRÅN KINGSLAND!

    Fy vilken bild... började nästan gråta :(

    2011-03-30 @ 15:24:22
    URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
    Postat av: Sofiaa

    Mycket bra inlägg!



    Håller fullstämdigt med dig :O inte en enda har saktat ner efter vägen när vi rider trotts att man försöker rida så långt emot kanten som möjligt.

    oretvist!

    Borde sätta upp en "här rider vi visa hänsyn"s skylt eller vanlig häst skyld så alla kan fatta nångång.

    2011-04-01 @ 11:02:36
    Postat av: amanda

    ja fyfan... minns när lola och några andra ston hade rymt ifrån hagen nedanför klubbstugan och sprang efter storvägen ända bort till skatan, fyfan vad förbannad jag var över idioten som lämnat grinden öppen och personalen som inte ens sa något om händelsen när man kom till stallet på eftermiddagen!!!! tänk om lola blivit påkörd...

    2011-04-03 @ 09:15:05
    URL: http://chandola-lola.blogspot.com
    Postat av: ♥ Jenny ♥

    bra inlägg! läs gärna min blogg om vad som hände igår när vi va ute med hästarna på en väg!

    2011-06-05 @ 10:45:25
    URL: http://caspadia.blogg.se/
    Postat av: Anonym

    Bra inlägg! Läs gärna vad jag skrev på min blogg och kommentar din åsikt. :)

    2011-08-24 @ 01:16:10
    URL: http://jeeanette.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0