Det här med broddning...

Hästivalen går ju som sagt på gräs och jag har ingen aning hur Bosse kommer reagera, efter att han tyckte det var otäckt att gå på en slirig bana i dressyren så har jag inga höga förhoppningen, utan målet är att ta oss runt.

Det är olika hur hästarna reagerar på gräs, vissa tycker att det är superroligt då det ger en mer frihetskänsla, medans vissa vill inte alls, utan känner sig osäkra när fästet inte är det bästa.

Självklart kommer jag brodda, skulle inte ha något annat i tanken på båda hästarna.
Divan tror jag inte kommer bry sig så mycket, men eftersom Bosse är en sån pass stor och "tung" häst, är inte galoppen den lättaste.
Solängets gräs är dessutom verkligen GRÄS. Dom flesta andra gräsbanor har oftast en grusblandning, och på vissa ställen mer grus än gräs.
Det jag kan garantera alla är att gräset är skött bättre iår än förra året, då det här är planerat längre, och gräsklippar-maskinen gick sönder förra året som jag har förstått det.

Sedan har jag fått höra att dom kommer ha två framhoppningen, en på grus och en på gräs - och det hoppas jag verkligen på!
Vill inte sitta och rida på grus med broddar då det nöter nog mycket ändå.

Hur som helst, till broddningen!
Har bestämt mig för att bara brodda i trakterna, då jag inte vill stoppa upp glidet för mycket.
Sedan har jag funderat på vanligt vinterbrodd fram i trakterna, och lite längre gräsbrodd bak, men velar då jag aldrg har tävlat på gräs förut, och inte vet vad dom kommer få för fäste...


Hur tänker ni göra?


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag har också lite panik över broddningen... Hur ska man veta vilken storlek man ska ha? Men tror du att man kan ha vinterbroddar i broddhålen längst fram på skon och längre i de bakre broddhålen? Det kanske var så du mena men jag fattade inte riktigt hur du skulle göra..:P

2011-07-04 @ 22:26:59
Postat av: Åsa

Vi kör på guldskor eller vad man nu kallar dem:) Vi tränar alltid på gräs hemma och jag har aldirg varit med om att dem har halkat. Fast vi hoppar bara när det är torrt men ändå:) Fast jag vet inte hur det blir med "glidet" med guldskorna...

2011-07-04 @ 22:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0