Världens bästa

Oj oj oj! Vilken träning hörreni!

Kom ut strax före sex eftersom min lövly syster hade fått tillfrågan att rida med på Nix och hade inga stallkläder, så blev det först till att åka hem.
Men men, vi skippar allt det onödiga.

Vi fick värma upp själva och jag kände verkligen hur taggad han var, sprang flera gång och kastade med huvudet och var riktigt på tårna. Försökte jobba med att öka och minska för att verkligen förklara för honom att det är jag som bestämmer så nu får vi lugna ner oss lite.

Sedan började vi hoppa fram. Travhoppa och landa i galopp. Han var fin första gången men sedan började han ladda och dra iväg i galopp innan första bommen, så jag fick ta och göra en halt och säga till han på skarpen.
Vi bytte var och första gången jag värmer upp mot hindret så piper han till och far iväg i galopp, så får jobba han lite med att ställa inåt och utåt för att få med honom, och det går mycket bättre.

Sedan började vi hoppa lite i galopp två och två, och jag tänker bara på min sits och står rätt lätt i sadeln och låter han jobba på. Först jobbar vi lite kortare galopp och sedan lite större och det är ett sånt himla flyt!
Byta varv och göra samma sak, behöver bara sitta och krama lite på yttertygeln för att få honom att vänta.

Nästa övning var med lite snävare svängar och han kunde verkligen sätta sig på bakbenen utan att bli het fram till hindret. Han väntade så fint och tror aldrig han har varit så här perfekt i tempramentet, på hugget, men inte överladdad, så han håller ändå andningen bra!

Vi avslutade med att hoppa en liten bana, vilken även den gick kanoners och kunde bara sitta och hålla samma rytm på honom! Så sjukt nöjd med honom idag!!

Maggan hade byggt en perfekt övning idag med fyra små kryss, som man kunde rida an på 100 olika sätt, och det är toppen att få så många språng i kroppen!



Vill tävla, tävla, tävla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0