Vi bråkade igår

Alltså shit vilken ridtur jag hade igår.

Hade tänk att rida dressyr, men hade glömt bort att det var hoppträningar, så bestämde mig för att rida ut istället, dock dessutom hacket eftersom han hade skött sig någolunda i tisdags.
Big misstake!

Han skötte sig bra när vi skrittade därifrån och när vi travade, skötte sig bra i första galoppen och gjorde ett klockrent byte till vänster, så jag var sjukt nöjd, men sedan var det kört.
Han blev sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt stark, var knappt så jag orkade hålla honom, och han låg på i varenda kurva och försökte öka, så jag släppte på lite och han som exploderade, men jag fick tillbaka han.
Skrittade ner igen och försökte jobba han i "form" (svårt på hack) och det gick rätt bra, när jag väl kom ner bestämde jag mig för att göra halt och att vi skulle stå där, och han blev som helt vansinnig och stod bara på backbenen och gjode luftsprång iväg i galopp, och studdsade verkligen på stället.
Tillslut fick jag han lugn och galopperade uppåt igen, dock var han om möjligt ännu starkare den här gången.

När jag kom upp dit jag vände igen började jag jobba han med att stå still och rygga, gick rätt så bra, tills vi kom ner dit jag skulle vända och rida upp en tredje gång, stod och bråkade på samma sätt igen, men tillslut gick det bra, och jag tog en sista vända i galopp och gjorde verkligen allt för att han skulle hålla sig lugn, gick helt okej, han skötte sig bra på hemvägen, men "skenskrittade".
När vi väl kom in på vägen mot Cape bestämde jag mig att jag hade som mål att jag skulle ha han att stå still mitt i vägen, i form - inte det lättaste.

Han var så ARG på mig, han backade så fort jag tog i tygeln, och nuddade jag han med benen stod han på bakbenen, han kastade och hade sig, tillslut var han så arg att han började fäkta med frambenen i stegringarna och sedan tittade han på mig och bet tag i tygeln för att visa att han tänkte minsann inte stå still.

Jag provade verkligen allt, satt blixtstilla, mitt i sadeln, och sänkte kravet till att han skulle stå still och titta rakt fram, för det går jättebra att stå still när han står och tittar åt alla håll och kanter, men inte rakt fram.
Så fort jag vända han åt andra hållet stod han stilla och helt perfekt, men vände jag han hemmåt blev han vansinnig.

Och det enda jag hade i mitt huvud var - JAG GER MIG INTE!

Det slutade med att jag låg på halsen och typ "tryckte ner hans huvud" för att han inte skulle stegra, sedan smög jag mig tillbaka upp i lodrät sits och han stod kvar och då var det bra för den dagen.

Suck suck suck - han har blivit en skurk!

Nog om det, lyckades dessutom tappa min svansreflex och mitt ländtäcke jag hade under reflexländtäcket, vet inte hur jag lyckades, men får tillbaka allt så.

Har aldrig bråkat så mycket med min häst, och då har jag ridit honom sen 2005...


Crazy horse... Visste ni att jag flög av sekunden efter
att denna bild togs? Haha

Foto: Britta Söderberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0