Mighty Bouncer's historia (del 1)

Väljer att dela upp historian i risk med att det blir lite för mycket läsning, ska försöka slänga in lite bilder så ni inte blir besviken ;)
Det som jag skriver nu, kommer direkt från en tjej som heter Helena som vi hade mejl kontakt med för ca 2år sen.
Det var hon som sökte upp oss, eller hon hörde av sig till Maria.

"Han kom till Sevrige, Uppsala redan juni 2002 men var smal som ett staket samt utan papper så vi visste ej hur gammal han var.
Han kom samtidigt som 7 andra hästar. Alla kom direkt från Danmark.
Tanten som drev försäljingsstallet sälde hästarna på provision så hon ägde aldrig hästarna. Iaf så tyckte jag att MB var så smal och såg så förskräcklig ut så vi släppte honom på sommarbete i 3 månader.
Han mådde dock bra när han lastades av från Danmark men såg ut som ett smalt ranglig staket med glimten i ögat.

I slutet av spetember så skulle jag börja rida honom och enligt hästhadlaren i Danmark var han ej inriden.
Han var dock sadelvan och reagerade inte vi sadling så jag satte mig upp direkt och började skritta runt. Han var väl inriden men inte mycket mer.

Efter en veckas ridning började jag hoppa honom och han kunde skritt, trav och galopp i form. Efter ca två veckor las han ut till försäljning och jag tror att det var första spekulanten som tittade på honom som köpte honom. Han var så otroligt snäll så det enda jag gjorde var att trimma till honom.


Jag hörde dock ett rykte att tjejen som köpte honom blev skrämd av honom bara ett halvår efter det att hon hade köpt honom. Beror antagligen på att han var för grön för henne, eftersom han endast var riden ca 1 månad när hon köpte honom.Jag var dock intresserad av att köpa honom eftersom han visade en god hoppteknik men eftersom jag fortfarande pluggade så hade jag inte ekonomin för det.

Lite om hästhandlaren, han bor i Danmark men köper och säljer hästar i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Han heter Uffe. Jag har träffat honom en gång och är verkligen en otrevlig typ och elak mot hästarna. Han köper allt när det gäller hästar så han har mycket skit men även flertalet guldkorn.

Ps: Vad tycker du om hans namn? En rolig sak, när han kom till sverige så saknades hans papper. Efter en vecka provhoppade jag honom och han hoppade mig nästan ur sadeln. När vi skull ta några studs så studsade han över allihopa och därav eftersom han var namnlös så fick han heta Mighty Bouncer (Mega/stor studsare). Det var jag som döpte honom."


Bosse 2004


Kommentarer
Postat av: Karro pantarn nummer 2

Hmm...vilket livsöde. Taskig start, men nu kan han för tusan inte klaga. Han har det göööött hos er!

2011-02-12 @ 10:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0