Dagens hoppträning

Trots att jag inte fått in filmklippen än så tänkte jag slänga ur mig ett inlägg innan jag kryper till kojs.

Dagen träning började med travbommar, där vi fick träna på att samla och öka traven. Han var fin i vänster varvet, men i höger så drog han väldigt mycket i vänster tygel och behöll inte formen och rundheten över travbommarna.
Sedan började vi travhoppa lite smått, och sedan övergick vi till att komma in i galopp, hoppa ett hinder, bryta av till trav - travhoppa - fatta galopp och hoppa ur serien.

När vi hade gjort det hoppade vi bara linjen och jobbade med att räkna galoppsprång, och sedan fick vi rida en bana med bruten sväng - linje - doggy leg - bruten sväng.

(Ska rita upp en bild på måndag då jag har dom bilderna jag brukar ha :)

Han skötte sig så sjukt jäkla bra idag och var riktigt avspänd och fin!
Tog banan på 1-110cm höjd och sedan hela linjen på 110cm. Fick lägga in ett stopp första gången i linjen, då han backade av bra till andra hindret, men fick ett stortsprång, så när han väl tog min halvhalt studdsade han liksom ifrån och jag kom urbalans och bromsade upp honom, dock redde vi ut det fint resten av gångerna.

Vi avslutade som sagt med att hoppa den lätta "fem och en halva" och red då som sista språng på 120cm.

Han var som sagt sjuuuukt fin, väntade av på varje hinder, tog fina förhållningar, stressade inte upp sig, och tog riktigt fina språng!
Jag var dock tillbaka i min gamla ridning, lite tyngre, men det är som Maria säger, att det är den ridningen som funkar, och han verkade himla nöjd med den, så därför ska jag inte ändra så mycket, utan mer bara vara lätt i sitsen på transportsträckorna.

Efter vi hade ridit släppte vi dom i ridhuset och nöjda Bosse fick rulla sig ordentligen för första gången sedan täckessäsongen började. Dock blev det en dusch när vi kom tillbaka till Cape, stackarn!
Han visade även att han inte var trött utan busade på rätt bra där i ridhuset!

Om det var några som var i toppklass idag så var det Lisa och Fille som även dom hoppade bana på 1-110cm och hoppade även 125cm när vi hoppade upp dom, han var en tiger!

Imorgon åker vi till ridhuset igen och rider ett dressyrpass!


Behöver jag säga astt jag älskar, älskar, ÄLSKAR min häst?


Kommentarer
Postat av: Carolina

Fin bild, och fint hopp! =)

2011-02-06 @ 08:26:53
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Emma

Fråga en eller flera frågor om min ponny i hans frågestund :D

http://emmaochpegasus.blogg.se/2011/february/fragestund.html#comment

Kram

2011-02-06 @ 10:03:34
URL: http://emmaochpegasus.blogg.se/
Postat av: L

är typ inne i lyckorus än. fan vad fina dom var!!

2011-02-06 @ 12:13:17
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: Jennie

Fin blogg!

2011-02-06 @ 13:51:49
URL: http://jdressyrfjant.blogg.se/
Postat av: emilie persson

Fin häst! Din egna?

2011-02-06 @ 16:29:26
URL: http://www.emiliepersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0