Åsiktsinlägg - hjälmen

Alltså jag måste börja med att säga att jag är så TRÖTT på all säkerhet inom ridsporten. 
Det finns ju ingen!

Minst en gång per dag får vi se en bild, eller ett filmklipp där någon rider runt på sin häst utan hjälm. Varje dag!
När jag var liten fanns det inte ens en tanke på att rida utan hjälm, och jag är så trött på dagens ursäkter till varför man inte bär hjälm.
- Det är för varmt
- Det är upp till var och en
- Jag orkar inte
- Jag behöver ingen, min häst är så snäll

Allt dom här människorna behöver är en käftsmäll. Det är min åsikt. Vakna upp för fan, och tänk efter vad ni håller på med.
Det är lag på att ha säkerhetsbälte när man kör bil, men det är ingen lag på att du måste bära hjälm. Ni hör ju själv hur dumt det låter.

Vi skyddar våra hästar med benskydd och boots, täcken, magplattor, lite fårskinn här och där, men vi är för lata för att skydda oss själva.

Om det var någon av er så såg det senaste avsnittet av ponnyakuten så vet ni att Tobbe kom inridande på sin friserhingst utan hjälm och skulle ha clinic.
Jag var nära att stänga ner hela programmet för jag blev så arg.

Då ska han sitta där och vara så jäkla märkvärdig och visa upp alla svåra konster hans hästar kan. Sedan när ungarna ska rida så måste dom ha hjälm.
Om SVT kanske skulle satsa lite mer på säkerhet istället för att censurera GPA loggan på hjälmen - som vi alla hästmänniskor ändå VET vad det är för märke, så kanske det skulle bli något vettigt av programmet.

Vi alla vet vem jag pratar om, om vi säger om hon som flög av hästen och bröt nacken, hon hade trots allt hjälm, men olyckan hände ändå.
Jag önskar verkligen att det hade hänt en person som ändå inte har vett att skydda sig, istället för den här underbara människan som trots detta, har från att inte ens "ska" kunna gå, till att tävla SM. Hon är en STOR förebild för mig.

Nej tusan vad less jag blir på denna lata sport där vi lägger ner tusentals kronor på varenda lite utrustningsdetalj, men kan inte ta på oss en jävla hjälm.

Den enda som har riktigt vettiga åsikter om detta med alla säkerhetsbrist i ridsport, det är Havrepappa.


Vackert och fint?
Inte någonstans.

Kommentarer
Postat av: Lamia - Hästsport

Jag handlade en jättelätt o sval hjälm på GHS, som knappt märks att man har den på! :)

2011-02-28 @ 10:29:38
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Julia

SV : Haha skrev ju inte "jag råkade sova för länge", skrev ju bara "sov lite för länge", fast det är kanske samma sak men ;)

2011-02-28 @ 10:31:42
URL: http://julialu.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hatar också att det ska vara så petigt med hästarna, vissa kan inte ens släppa ut dem i en hage för att de kan skada sig. Samtidigt som de nonchalant rider varenda dag utan hjälm och tror att just de är odödliga..

2011-02-28 @ 16:27:06
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: IDA [fotoblogg]

håller med!

2011-02-28 @ 16:51:37
URL: http://idrus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0