Löshoppning av Divan

Idag for jag alltså ut och löshoppade Divan på kvällen, fick hjälp av Sandra, vilket verkligen var uppskattat!
Byggde upp enkelt med kryss, 1 galoppsprång och oxer.

Gjorde enligt som jag lärt mig, så först fick alla bommar ligga på backen och jag gick med henne över dom, sedan fick hon hoppa över dom själv, och sedan byggde vi upp små hinder.

Mitt syfte var bara att se hur hon tog hindrerna på egen hand, och se vad hon gjorde om det blev lite högre.
Imponerad blev jag verkligen, för hon visste med en gång vad som var på gång och var verkligen taggad, men lydig.
Hon hoppade så himla fina språng, och lät henne hoppa upp till 130cm, sen fick det vara bra!

La även in en matta i hindret, och första gången stannade hon och tittade till, men hoppade sen som tusan.
Hon visade upp väldigt bra teknik och huvud och rättade sig av sina misstag vilket var roligt att se, även när hon bromsade upp lite själv!
Jag tycker löshoppning är oerhört nyttigt och viktig för hästar, spelar ingen roll om dom är unga eller gamla, tycker det kan vara bra för dom och för oss ryttare att se dom från marken och se hur mycket mod dom egentligen har när vi inte sitter på ryggen. 
Sedan ska det inte göras många gånger, utan få språng, och man behöver inte alltid hoppa högt.
Vad tycker ni om löshoppning?


Har både bilder och filmer ni ska få se när jag har en sladd till datorn :)

Kommentarer
Postat av: Jessica Eriksson-Stalltjej

Löshoppning är bra enligt mig. Det förbereder hästen på sin kommande uppgift och lär den att hålla koll på sin kropp samt stärker den om det är rätt utfört. Däremot om det är dåligt utfört så är det ingen hit, men så är det ju med ALL hästhantering, ridning och så vidare.



Tipsar härmed om vår nya fräscha blogg skriven av två hästskötare med erfarenheer både i och utanför landets gränser. Fina bilder, varierande inlägg, tät uppdatering och skarpa åsikter är några av ingredienserna i vad som troligen blir en av landets kommande större hästbloggar. Kolla in på http://stalljessica.blogg.se som senare blir STALLTJEJ.se!!

2012-01-01 @ 15:51:12
URL: http://stalljessica.blogg.se/
Postat av: Maja Liljeberg

Hej, hittade din blogg av en slump och tycker den är ganska bra :)

det som gjorde att jag hittade den var att min kompis Cajsa har köpt eran gamla häst Gaston och har kvar honom fortfarande :) vi letade efter lite bilder på honom och hittade din blogg.

det jag ville säga var att han fortfarande lever och är frisk och kry!

Cajsa är 13 år och har hästen tillsammans med sin mamma och sköter honom jätte bra!

ha det bäst! :)

2012-01-02 @ 18:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0