10 miljoner

... var Divan värd idag!
Shit vilket sjukt bra pass vi genomförde!

Hittade igår i en gammal häst&ryttare en övning där det var en tillhörande uppvärmning så med mitt fotografiska minne (kommer bara ihåg onödiga saker) så bestämde jag mig för att köra den övningen idag, men lite mindre avancerad.

Började med att rida fram i skritt och gjorde lite halter, gick sedan över till att rida skänkelvikning emot väggen som skulle bromsa upp, ungefär ett kvarts varv för att sedan trava och rida 3 serpentinbågar över meddellinjen där jag sträckte ut henne i sidorna. Gjorde detta 6gg i varje varv.
Därefter övergick jag till trav med nedsittning och gjorde samma sak med skänkelvikningen med fattade sedan galopp på kortsidan och galoppera långsidan ner för sedan avbrott och skänkelvinkning igen. På långsidan fick hon glaoppera lite större steg och verkligen komma igång.
Det gjorde jag ca 3gg i varje varv och sedan red jag samma sak, men la in en volt på den andra långsidan i galopp istället.
När jag bytte varv jobbade jag lite lätt med en bom som låg på meddelinjen också och hon var riktigt duktig, och drog inte iväg.

Sedan började jag med själva cavaletti-övningen som jag alltså har förenklat.
På en av långsidorna hade jag byggt upp en serie med först 3galoppbommar på ca 2,7m, sedan 7m och sedan små studds med 3m emellan.
Övningen ska egentligen vara helt med bara studds, men jag vill att hon ska acceptera bommar på marken och inte rusa mot varken dom eller hinder.

Från början var hon väldigt ställd och spännd, som hon brukar bli när det är mycket bommar och det gäller bara att ta sig igenom övningen.
Sedan sprang hon sig igenom den, tog tag i bettet och skenade igenom, bockade och busade lite, tjurade och var som hon kan vara ibland.

Så jag bestämde mig för att prova en ny sak med att ställa henne åt höger och vänster både emot, över och efter hindrerna så att hon aldrig skulle kunna bita sig tag i bettet, sedan var jag noga med att räkna galoppen 1-2-3-4 som Maria och lärt mig och dra mig baklänges DET FUNGERADE!

Hon skenade inte mot hindrerna, utan var avslappnad både emot och över och väntade på mina signaler och jag är så sjukt mega nöjd så det går inte att beskriva! 
Fina fina Divan!



Förhoppningvis kan vi få slut på dessa dragkamper :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0