Dagens Bosse

Åkte ut rätt sent idag, tog in dom och möttes som vanligt av ett lermonster.
Det roliga är att han ser lika skitig ute efter jag har borstat honom, alldeles grå och brun...

Longerade han först en stund bara för att han skulle få komma igenom sig lite i kroppen, och sedan släppte jag lös honom på plan och skulle öva på att han skulle komma till en. (Som dom gör i ponnyaktuten)

Dock är min häst inte ett dugg intresserad av mig trots att jag höll på i säkert 30min så vände han kanske in framdelen åt mig 3gg? Annars så är bajset mycket mer intressant, eller grinden, eller hästarna på lösdriften..

Men när jag väl kallar på honom och som "hämtar upp honom" så följer han med, och han har ju alltid följt efter mig vart jag än har gått, men jag blev lite less på honom.. Kan inte Tobbe Larsson komma hit och säga hur man gör bara med en envis halvblodsvalack?

Eller kan någon av läsarna där ute lära mig hur man bäst får en häst uppmärksamhet?
Han springer alltid med ett öra innåt och lyssnar på mig, men när det gäller att stanna och ha uppmärksamhet så vänder han hellre rumpan till och spanar på annat.


Före och efter... Hmmm

Kommentarer
Postat av: maja

sv: oj! tack så hemskt mkt! :D tyckte det inte va så konstig kommentar, bara en mkt snäll haha ^^

2011-04-23 @ 12:13:11
URL: http://majaerikssons.blogg.se/
Postat av: ida

löslongera honom i samma varv hela tiden, eller ja inte samma hela tiden såklart men du ska inte låta honom byta varv av sig själv, inte heller låta honom komma in när han själv tycker att det passar. Låt honom trava, eller ev. galoppera i det varv du bett om, om han byter får du vara snabb att finta tillbaka honom. När du märker tecken på avslappning, tex, sänker huvudet, smaskar lite etc. så prövar du kalla in honom, sätter fokus på bakdelen och gärna kura ihop dig lite.

Han ska tycka att det är lite jobbigt att vara ute "på spåret" och mysigt och vila inne hos dig. Brukar inte ta länge innan dom förstått det och brukar då som sagt oftast pröva komma in själv, men då kan man bara pröva skicka ut igen och sedan kalla in direkt efteråt:)

det blev lite långt men hoppas det blev ngt litet tips som du kan använda:)

2011-04-25 @ 10:48:10
URL: http://idabn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0