EUCALYPTUS

Nästa stjärna som står på tur för presentation är Eucalyptus eller Erik som alla kallar honom.
Detta är en brun bestämt valack efter hingsten Electro. Electro brukar vanligtvis ge ifrån sig små avkommer, men Erik är raka motsattsen med sin mankhöjd över 175.

Ann är ägare till denna häst och hon har haft honom i ca 7år har jag för mig.
Hon köpte honom av Johanna som hade honom som hopphäst, men Ann skolade om honom till dressyrhäst.
Det var först tänkt att Ann skulle åka och provrida Erik åt en kompis som var sjuk, men när hon red honom blev hon kär och kände bara att hon måste ha honom. Och så blev det.

När Ann nyss hade köpt honom red jag och hoppade honom åt henne, men det blev ett större uppehåll med några år, där andra istället tog över och hoppade honom.
Jag minns iallafall i hans yngre dar att man inte red ut någonstans utan ett grimskaft runt halsen, och det gällde att ha ett mantag efter hindrerna, för bocka, det kan han. Han har bara blivit sämre på det med åren. (Tack och lov).

Nu för tiden är det Ann som sköter dressyrarbetet, jag som hoppar honom och Amanda som sköter det mesta andra, allt från uteritter till dressyrträningar och utan Amanda skulle varken Erik eller Ann klara sig.

Jag har ridit och hoppat Erik i ungefär ett år nu efter det långa uppehållet vi hade.
Första gången jag hoppade honom så stod Ann och Maria på marken. Ann blundade medans Maria smackade och ville att det skulle gå fortare.
Jag drev men höll mig i manen för han var inte nådig när han dundrade på efter hindrerna.

Under året har vi iaf lyckats;

- Starta våran första klubbtävling 70+80
- Debuterat 90cm
- Startat lokal 80+90cm
- Tränat 100m banor
- Hoppat ett hinder på 130cm

Han har en enorm ridbarhet när han släpper till, men dagar han står emot, då är det inte roligt att rida honom.
Han är stark som en björn och envis som synden. Men att sitta på honom när han hoppar, det är nog bland det härligaste man kan göra, för dom fina sprången han får till, dom är underbara!

Mitt mål med honom är att kunna starta 110cm under nästa år om vi fortsätter som vi gör nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0