Åsiktsinlägg - Skillnader på ord

Jag tycker det är många som nu för tiden skriver; Jag är medryttare på ******!
När dom i själva verket är skötare.

Här kommer orden i hästvärlden som jag har lärt mig dom:

Ägare - Den som äger hästen, lätt som en plätt.

Fodervärd - En person som har hand om hästen helt, men inte äger den, men betalar stallhyra, skaffar foder, motionerar, mockar o.s.v åt hästen.

Medryttare - En person som hjälper ägaren med att betala stallhyra, motionera, mocka o.s.v åt hästen. Alltså betalar en del för att få hålla på med hästen.

Tävlingsskötare/Stallskötare - En person som jobbar åt ägaren och får betalt för att motionera och mocka åt hästen/hästarna.

Skötare - En person som hjälper ägaren att sköta hästen. Så som mocka och motionera hästen.
En skötare betalar alltså ingenting.


Kommentarer
Postat av: V

Men det där är ju en tolkningsfråga. Nog anser jag att man kan vara medryttare utan att behöva betala. Det är ju upp till ägaren och medryttaren att komma överens om.

Skötare tycker jag är lite som att man får mocka och borsta och hjälpa till med hästen, och kanske rida under övervakning ibland.



Men, det är ju upp till var och en. Men jag kallar mig då medryttare trots att jag ingenting betalar.

2010-10-04 @ 15:18:36
Postat av: Annie

Fast medryttare för mig behöver inte vara att man betalar en viss summa. Jag har haft medryttare på mina hästar som ridit 2-3 gånger i veckan utan att de behövt betala eftersom att jag fått hjälp av dom :)

Men jag håller med, skötare är mer för mig då att ta hand om hästen och inte rida den. Däremot om man rider den REGELBUNDET så anser jag att man är medryttare på hästen, även om man inte betalar alla gånger :)

2010-10-04 @ 16:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0