Bääästa hääästen

Skulle egentligen inte ut till stallet idag, men Björn skulle på dans och Maria frågade om jag vill hänga på och rida Bosse.
Det kan man väl ändå inte säga nej till?

Red dressyr, vilket var ett tag sen kändes det som, men han var kanoooonfin!!!
Värmde upp med lite skänkelvikningar längst långsidorna, bara några steg in och ut från spåret. Dock försöker jag att inte rida ute vid spåret för att träna upp att han inte får stödja sig mot väggen.
Sedan tränade vi samligen i skritten. Han ska kunna skritta steg för steg i låg form, vilket är jättejobbigt för honom.
Därefter blev det lite av och igång sättningar i traven innan jag tog galoppen. Då kom Maria och hjälpte mig lite så vi tränade att halva volten göra slutna och andra halvan felställd öppna och få in bogen, vilket är en super övning.
På slutet gick vi igenom min sits ordentligt. Jag vet att jag sitter med armarna i fel position och kan inte riktigt få handen att vara stilla i traven, så vi tränade på det endast, runt på en volt, skritt-trav-skritt-trav och han blev så himla fin bara av att jag satt rätt.

Dock fick jag rätt snabbt träningsvärk i både armarna och magen...

Men det är mycket som sitsen gör som man inte tänker på. Jag tycker det är viktigt att man är medveten om sina brister och hela tiden försöker förbättra dom och inte bara skyller på hästen för att man inte får igenom dom.
Det sitter mycket i sitsen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0