Traktspricka

Ja, precis som rubriken lyder, är det det Bosse har nu.
Han som precis höll på att bli bra. Nu har det kommit nya problem.

När han stod på ÖOR för att vi behandlade honom för hovbölden blev han väldigt mjuk och svampig vid ballen, och sedan efter skoningen uppstod en traktspricka, som Maria inte tyckte var så allvarlig.

När jag sedan permiärtravad på honom här om dagen, kändes han inte riktigt ren, men inte heller halt.
Longerade honom dagen efter och kunde omöjligt säga vad det var, för hästen var inte halt, men sprang inte riktigt taktrent som han brukade.

Tog då med mig min kära far ut igår, då han är väldigt duktigt på hovar sen alla våra travhästar.
Han såg direkt att det blev som att när han satte ner vänster framhov delades trycket när han klev ner på kotan i två delar, medans på den högra hover flöt nedtrampet på (assvårt att förklara).
Han såg att han hade en traktspricka, och Bosse visade att han ömmade för tryck där.

Pappa kom ut idag igen och vi skar upp lite i den och den är riktigt djup...
Så nu ska han behandlas med bakteridödande i några dagar så får vi se vad som händer sen, men när jag läser runt lite på internet verkar det som att man ska hålla hoven fuktig, t.ex genom att stå i ett vattenbad.

Så för tillfället är jag lite ställd, men hoppas - verkligen HOPPAS på att han ska bli bra till hemmadressyren!


bild på finaste från longeringen

Foto: Rebecka Borg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0