Hoppträningen

Igår var det som sagt full fart.
Fick sluta tidigare från jobbet för att hinna med hästarna, men tack och lov kunde Borg följa med ut och hjälpa mig med Bo.

Jag red först Bruno medans Rebecka skrittade Bosse.
Shit vilken häst! Han hade sån trav att det kändes som jag skulle skumpa av! Sjukt fin var han, lite motsträvig från början, men riktigt fin efter det! Red inte så länge utan bara ca 30min.

Sedan klockan 6 var det dags för Erik och hoppträning för Maggan.
Vi värmde upp dom med att rida serpentinbågar runt några hinder och han satt verkligen fast som tusan, men efter att jag kommit åt honom så blev han faktiskt riktigt fin!

Det som är speciellt med honom är att om han får en "dåligt start" t.ex att han inte är helt eftergiven när man fattar galopp, så kommer han gå dåligt tills man gjort ett nytt avbrott och börjat om. (Inte alltid så men)

Han tyckte det var kul att hoppa iaf, slarvade lite när vi hoppade 5½ och rev två gånger på 80, men skräpte sig när vi tog ett språng på 90.

Hoppade sedan en serie, han kom fint i första gången och andra gången sa Maggan till mig att låta han sköta allt själv, haha det var lite kul, för när jag lät han vara kom han fel i och förstod inte alls hur han skulle rätta sig.
Sen till sista gången hjälpte jag till med avståndet in och sedan fick han sköta resten själv och då tänkte han till sig och tog ett fint språng.

Men det som Maggan sa är att han kniper lite med bakbenen. Han är rädd om sig fram, men inte lika mycket bak.
Sedan måste jag låta han tänka efter själv ibland så jag inte hjälper han för mycket och lägger han rätt.

Han är dock en himla fin häst att hoppa och han har verkligen mognat sedan jag började hoppa honom, men mer om det kan vi ta senare :)
Ska slänga upp en skiss övningarna som vi hoppade!


Vi får se om jag hoppar han något mer under veckan, tänkte nämligen starta en klass på sommarcupen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0