Damp öhh häst?

Fattar verkligen inte vad det var med min häst idag!
Hade tänkt mig en skön tur i skogen, drog på hackamoret och dressyrsadeln och kände mig allmänt slö.

Blev det en lugn och skön ridtur?
- Onej!!

Vi hann komma till Hägges rakan vid E4an, då skulle han inte ta ett steg längre! Han bara stegrade och kastade sig åt sidan. Jag försökte med alla metoder jag kunde komma på, vara lugn, bedjande, förbannad, mjuk - ALLT!
Det slutade med att jag fick backa honom hela rakstäckan... pinsamt... Bilarna måste ju undrat vad jag höll på med..!?

Red runt rundan med en massa smackningar och beröm på en häst som var spänd som en stålfjäder.. Sedan gjorde han samma sak när vi skrittade ner för Vitsjöbacken också. Han fick för sig att det var någonting bakom en kurva och blev helt galen, stegrade och kastade sig. Jag höll fan på att få ett psykbryt...

Mötte även Maggan med Troll på vägen tillbaka och fick höra om en älg som stod på andra sidan Botniabanan (mot ridskolan) och åt lugnt ur en buske när hon hade ridit förbi.
Jag såg den dessutom när jag tittade över planket. Kuuuul tänkte jag.
Men han skötte sig faktiskt nästan hela vägen tillbaka till ridskolan, det var sista kurvan han vägrade gå i för dom hade kapat träd och han blev livrädd för en katt som kom springade, men ändå, vi kom levande tillbaka.. Dock med lite hjärtklappning.



Men på tal om älgar. Ridskolan MÅSTE verkligen ta tag i det och fixa någon som kan skjuta dom innan det händer någon allvarlig olycka!! Älgarna är inte alls rädda för ryttarna eller hästarna längre, men det säger ju inte att hästarna inte är rädd för dom... Det är väl ändå en verksamhet som ska bedrivas? Ska ryttarna inte våga sig ut längre p.g.a älgarna?

/Malin

Kommentarer
Postat av: Älgjägare.

Det är inte så enkelt att bara "hyra in nån och skjuta älg". Dels är det mycket människor och djur i området, vilket gör det till ett högriskområde, och dels så även om något jaktlag skulle få rätt att jaga där så får man ändå bara skjuta ett begränsat antal vuxna älgar och kalvar.

2009-10-23 @ 00:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0